0 تا 100 ماکسیما - گل تایر

0 تا 100 ماکسیما ؛ از لوازم یدکی تا لاستیک

اصل مطلب این مقاله

نیسان ماکسیما، یکی از محبوب ترین خودروهای بازار که از سال 1381 در ایران مونتاژ شده، با موتور 6 سیلندر 3000 سی‌سی و گیربکس‌های پیشرفته شناخته می‌شود. با وجود حذف برخی آپشن‌ها در مدل‌های تولیدی پارس خودرو، این خودرو به خاطر طراحی اسپرت، فضای داخلی راحت و مصرف سوخت معقول هنوز مورد توجه است.

با این حال، ماکسیما دارای معایبی از جمله مشکلات سیستم تعلیق عقب و سیستم ترمز ضعیف‌تر نسبت به رقبا است. همچنین، حذف برخی دکمه‌ها و آپشن‌ها در مدل‌های داخلی و صدای باد در سرعت‌های بالا از دیگر مشکلات آن به‌شمار می‌روند. با این وجود، کیفیت و عملکرد بالای ماکسیما آن را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده روزمره تبدیل کرده است.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

در ادامه خواهید خواند

ادامه مطلب و توضیحات جامع

دل و روده ماکسیما را بشناسید! ماکسیما مزایای زیادی دارد، البته در کنار یک سری معایب. در این مقاله، قراره 0 تا 100 ماکسیما رو براتون باز کنیم. با ما همراه باشید تا هر چی لازمه بدونید رو بهتون بگیم.

0 تا 100 ماکسیما ؛ از لوازم یدکی تا لاستیک ؛ معرفی کامل ماشین ماکسیما

بیشتر بخوانید: جامع ترین راهنمای خرید لوازم یدکی خودرو

برگردیم به سال 1381 (2002)، زمانی که خودرو ماکسیما وارد بازار شد. الان که سال 1403 هستیم، 22 سال گذشته، اما همچنان ماشین ماکسیما یکی از پُرطرفدارترین ماشین‌هاست. ماکسیما از سال 1381 تا 1391 توسط پارس خودرو در ایران تولید می‌شد. اورجینال این ماشین در گذشته در ژاپن تولید می‌شد، ولی ایران از سال 1381 توانست خودش قطعه‌ها را مونتاژ و تولید کند.

قیمت ماکسیما نسبت به ماشین‌های صفر کیلومتر بالاست، اما باید همه ویژگی‌ها را کنار هم بگذاریم و تصمیم بگیریم که آیا ارزش خرید دارد یا خیر!

عملکرد و قدرت ماشین ماکسیما

گاز دهید و عشق کنید!

متاسفانه پارس خودرو اکثر آپشن‌هایی که نیسان در ماکسیما قرار داده بود را برداشت! و فقط یک صندلی برقی از آن همه آپشن باقی ماند. اما ویژگی مهمی که باعث می‌شود که خیلی از ماشین‌بازها سراغ آن بروند، موتور 6 سیلندر 24 سوپاپه و 3000 سی سی با 227 اسب بخار و 288 نیوتن متر در 3600 دور در دقیقه  آن است.

یکی دیگر از آپشن‌های ماشین ماکسیما، آپشن گیربکسیِ قوی آن است:

  • گیربکس 4 سرعته
  • گیربکس دستی 5 سرعته
موتور ماشین ماکسیما - گل تایر

سیستم اگزوز ماکسیما

در مدل‌های مختلف ماشین ماکسیما، سیستم‌های اگزوز Cat-Back با لوله‌های استنلس استیل و نوک‌های دوتایی پولیش شده مورد استفاده قرار گرفته‌اند که به‌طور قابل توجهی به افزایش قدرت و گشتاور کمک می‌کنند و صدایی عمیق و جذاب در زمان شتاب‌گیری ایجاد می‌کنند. این سیستم‌ها همچنین با طراحی برای جلوگیری از ایجاد صدای ناخواسته در سرعت‌های پایین تنظیم شده‌اند.

سیستم ترمز ماکسیما - گل تایر

مصرف سوخت ماشین ماکسیما

این مدل در حالت ترکیبی، یعنی ترکیبی از رانندگی داخل شهر و خارج از شهر، به‌طور میانگین 11.5 لیتر بنزین را در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند که برای یک خودروی سدان در این کلاس معقول است. حجم باک بزرگ 70 لیتری این خودرو امکان طی مسافت‌های طولانی‌تر بدون نیاز به سوخت‌گیری مکرر را فراهم می‌آورد.

ماکسیما با استاندارد آلایندگی یورو 3 مطابقت دارد و در هر کیلومتر 228 گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند، که نشان‌دهنده تلاش‌های نیسان برای کاهش تأثیرات زیست‌محیطی است.

طراحی و استایل ماشین ماکسیما

ماکسیما با این که در ژاپن تولید شده، اما طراحی و استایل آن آمریکایی است. کاپوت و صندوق کشیده آن حس قدرت می‌دهد و هر جایی که نگاه کنید، اسپورت بودن را می‌توانید مشاهده کنید. بدنه آن نسبت به ماشین‌های امروزی، کوتاه‌تر است. در کل ژاپنی‌ها یک طراحی ساده و شیکی را برای ماکسیما انتخاب کردند. خداوکیلی هم طراحی آن به دلِ خیلی‌ها نشسته است.

این خودرو با طول 4930 میلی‌متر، عرض 1780 میلی‌متر و ارتفاع 1435 میلی‌متر، فضای داخلی جاداری را ارائه می‌دهد و فاصله محوری 2750 میلی‌متری آن، تعادل و پایداری خوبی در حین رانندگی فراهم می‌آورد. وزن خودرو 1430 کیلوگرم است که نشان‌دهنده ساختار محکم و بادوام آن است.

  • داشبورد ماکسیما آرام باز شو است.
  • صفحه کیلومتر هم کاملا ساده است و مثل ماشین‌های الانی ایرانی!
  • روی فرمان، دکمه‌های مربوط به کنترل سیستم صوتی وجود دارد.
  • فرمان در دو جهت قابل کنترل و تنظیم است.
  • جاعینکی هم در خودروهای ماکسیما قبل از سال 88 وجود دارد اما بعد از آن حذف شده است.

رقیب ماکسیما، تویوتا گرند است. نگاه کنید به طراحی تویوتا! انصافا ماکسیما زیباتر نیست؟

داخل ماشین ماکسیما - گل تایر

اندازه رینگ خودرو ماکسیما

اندازه‌های رینگ برای نیسان ماکسیما بر اساس مدل‌ها و سال‌های مختلف متغیر است، اما معمولاً برای مدل‌های جدیدتر، الگوی بولت 5×114.3 با اندازه رینگ‌هایی مانند 16×6.5 یا 15×6 با فشار تایرها در حدود 2.2 تا 2.3 بار (32 تا 33 psi) رایج است. ماکسیما با با تایرهای 215/55R16 در جلو و عقب  تجهیز شده است.

اندازه رینگ خودرو ماکسیما - گل تایر

راحتی و امکانات داخلی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لوازم اسپرت ماشین به صورت جامع 0 تا 100

وقتی وارد کابین ماکسیما می‌شوید، اولین چیزی که به چشم میاد، فضای داخلی لوکس و راحتِ آن است. صندلی‌های چرم و سیستم صوتی پیشرفته و کلی امکانات دیگه، همه و همه برای راحتی و لذت بیشتر شما طراحی شدند.

  • صندلی‌های برقی باعث شدند که خیلی راحت بتوانید آنها را تنظیم کنید.
  • گودی کمر را به‌صورت دستی می‌توانید تنظیم کنید.
  • متریال‌ها با این که از جنس پلاستیک هستند، اما خشک و زمخت نیستند.

ایمنی و تکنولوژی ماشین ماکسیما

نیسان ماکسیما، علی‌رغم ارائه امکانات راحتی و ایمنی متنوع، فاقد برخی از پیشرفت‌های تکنولوژیک در زمینه سیستم‌های کمکی راننده است که در بسیاری از رقبای مدرن یافت می‌شود. این خودرو به کروز کنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری مجهز نیست. همچنین، ویژگی‌های امنیتی نظیر سیستم ضد واژگونی و اتو پارک نیز در این مدل وجود ندارند. عدم وجود این تکنولوژی‌ها ممکن است برای برخی از خریداران که به دنبال آخرین و برترین ویژگی‌های امنیتی و راحتی هستند، محدودکننده باشد. با این حال، ماکسیما همچنان خودرویی قابل اعتماد با طراحی جذاب و عملکرد قابل توجه است که می‌تواند نیازهای روزمره رانندگی را به خوبی برآورده سازد.

مزایای ماشین ماکسیما

  • گیربُکسِ ماکسیما عکس‌العمل فوق‌العاده‌ای دارد و شما وقتی دنده را تعویض می‌کنید، سریعا با شتاب بالایی، عکس‌العمل نشان می‌دهد. این ویژگی نسبت به خودروهای هم‌رده ماکسیما به‌شدت قابل توجه است.
  • چهار دنده ماکسیما کافی است و جزء ویژگی‌های خوبِ آن است. البته یک عیب هم دارد که در بخش معایب به آن اشاره کردیم. دنده یک تا سرعت 60، دنده 2 تا 120، دنده 3 تا 190 تا و دنده 4 هم تا جایی که خودتان بخواهید (نهایتا 260). جذاب نیست؟
  • ماکسیما هم گیربُکس دستی دارد هم گیربُکس اتوماتیک. گیربکس اتوماتیک، گرفتگی و باگ خاصی ندارد.
  • گیربکس دستی، نسخه 5 دنده‌ای به جلو دارد و اذیت نمی‌کند.
گیربکس ماکسیما - گل تایر

معایب ماشین ماکسیما

سیستم تعلیق ماکسیما در عقب ماشین ناراضی‌های زیادی دارد. دلایل اصلی نارضایتی کاربران از سیستم تعلیق نیسان ماکسیما تولیدی پارس خودرو عبارت‌اند از:

  • صداهای غیرطبیعی: کاربران گزارش داده‌اند که هنگام عبور از دست‌اندازها و چاله‌ها صداهای غیرعادی از قسمت تعلیق خودرو شنیده می‌شود. این صداها معمولاً به‌دلیل مشکلاتی در اتصالات و یا خرابی بوش‌های تعلیق است.
  • فرسودگی قطعات: مواردی از فرسودگی زودرس قطعات تعلیق مانند کمک‌فنرها و بوش‌ها گزارش شده است. این مسائل می‌توانند بر ثبات و راحتی رانندگی تأثیر منفی بگذارند و نیاز به تعویض دوره‌ای داشته باشند.
  • عدم پاسخگویی مناسب در شرایط رانندگی مختلف: برخی کاربران از عدم کارایی مناسب تعلیق در شرایط رانندگی مختلف مانند رانندگی در جاده‌های ناهموار یا پرپیچ و خم شکایت دارند. این مسئله ممکن است به دلیل تنظیم نامناسب سیستم تعلیق یا استفاده از قطعات با کیفیت پایین باشد.

دیگر معایب ماشین ماکسیما

  • چهار دنده‌ای بودنِ ماکسیما باعث شده است تا کمی مصرف سوخت، بالاتر باشد. چون گاز زیادی می‌خورد و همین هم باعث می‌شود مصرف بنزین زیادی داشته باشد.
  • متاسفانه در خودرو تولیدی پارس خودرو، یک سری دکمه‌ها مثل تنظیم پرده عقب، آینه ها و تنظیم نور چراغ‌ها حذف شده است. چرا؟ نمی‌دونیم.
  • در سرعت‌های بالای 100 کیلومتر ممکن است کمی، فقط کمی صدای باد از لای درز شیشه‌های ماشین به گوشتان بخورد. البته اصلا اذیت‌کننده نیست.  در خودروهایی مثل تیگو 7 هم دقیقا همین موضوع دیده می‌شود.
  • وقتی دکمه قفل همه درها زده می‌شود، همه درها به غیر از درِ راننده، قفل می‌شود!!!! جل الخالق. حالا اگر در راننده را هم قفل کنید و مجددا دکمه بازگشایی درها را بزنید، همه درها حتی درِ راننده هم باز می‌شود. چرااا؟؟ باز هم نمی‌دونیم 😊
  • سیستم ترمز ماکسیما خیلی در حد ماشین‌های هم‌رده‌ای نیست و ABS آن شبیه سمند است.

  لاستیک ماکسیما و بهترین آن

بیشتر بخوانید: بهترین لاستیک ایرانی

لاستیک‌ها تنها نقطه تماس خودرو با سطح جاده هستند و تأثیر زیادی روی عملکرد، ایمنی و راحتی سواری دارند. انتخاب لاستیک مناسب می‌تواند به بهبود کنترل خودرو، کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی کمک کند.

لاستیک ماکسیما برند یزد تایر

لاستیک ماکسیمای یزد تایر یکی از بهترین انتخاب‌هایتان خواهد بود! مدل لاستیک یزد تایر 215/55R16 گل اورانوس برای ماکسیما مناسب است.

یزد تایر خودرو ماکسیما - گل تایر

لاستیک ماکسیما برند ایران تایر

ایران تایر یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین تولیدکنندگان لاستیک در ایران است. لاستیک‌های این برند با دوام بالا و عملکرد خوب در شرایط مختلف جاده‌ای شناخته می‌شوند. مدل Mersana برای ماکسیما مناسب است.

لاستیک ماکسیما برند ایران تایر - گل تایر

لاستیک ماکسیما برند خارجی رودوستون

رودوستون هم یکی از برندهای معتبر خارجی است که لاستیک‌های باکیفیت و مقاومی تولید می‌کند. لاستیک رودستون مدل CP672 215/55R16  یا مدل ROADIAN HT برای ماکسیما مناسب است.

لاستیک ماکسیما برند رودوستون - گل تایر

لاستیک ماکسیما برند خارجی سومیتومو

این برند هم یکی از گزینه‌های مناسب برای انتخاب است. می‌توانید مدل HTR900  را بخرید.

لاستیک ماکسیما برند سومیتومو - گل تایر

نتیجه‌گیری

هم از مزایای ماکسیما گفتیم، هم از معایب آن! ویژگی‌ها را کنار هم بگذارید تا اگر تصمیم به خرید دارید، یک تصمیم منطقی بگیرید. اگر هم این خودرو را دارید که ویژگی‌های آن را بشناسید تا بهترین کاربری از آن را داشته باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]
Picture of تیم تولید محتوای گل تایر

تیم تولید محتوای گل تایر

گل تایر یک منبع محتوای ارزشمند برای رانندگان ، مالکان و علاقه مندان خودرو است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات گل تایر