لیست لوازم یدکی خودرو - گل تایر

لیست لوازم یدکی خودرو + معرفی مهمترین لوازم یدکی خودرو

اصل مطلب این مقاله

لوازم یدکی خودرو نقش بسیار مهمی در عملکرد و طول عمر خودرو دارند. این لوازم که از قطعات کوچک و بزرگی تشکیل شده‌اند، با همکاری هم سیستم فنی خودرو را به حرکت در می‌آورند. برخی از قطعات یدکی مثل استارت، موتور ، وایر و شمع ، لنت و دیسک ترمز ، پروانه و فن، جزو پرکاربردترین و مهم‌ترین اجزاء خودروهای سواری محسوب می‌شوند. هرگونه خرابی در این قطعات باید به سرعت تعمیر یا تعویض شود، زیرا خرابی این قطعات می‌تواند تاثیرات منفی زیادی بر عملکرد کلی خودرو داشته باشد. 

برای ماشین‌های سنگین نیز، لوازم یدکی مانند دیسک ترمز، توربو شارژ، گیربکس، اینترکولر و فیلترها اهمیت ویژه‌ای دارند. دیسک ترمز با ایجاد اصطکاک بین لنت و خود، باعث کاهش سرعت و توقف ماشین می‌شود. توربوشارژ با افزایش ورود هوا به سیلندر، بهبود عملکرد موتور و کاهش مصرف سوخت را فراهم می‌کند. گیربکس وظیفه انتقال نیروی تولید شده به چرخ‌ها را دارد و اینترکولر با خنک‌سازی هوای ورودی، عملکرد موتور را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، وجود فیلترهای مناسب و به موقع تعویض شده می‌تواند از خرابی سایر قطعات جلوگیری کند. در نهایت، داشتن لوازم یدکی ضروری مانند جک، آچار، روغن‌ها و روان‌کارها، شمع و کروز کنترل می‌تواند در مواقع ضروری کمک بزرگی برای رانندگان ماشین‌های سنگین باشد.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

در ادامه خواهید خواند

ادامه مطلب و توضیحات جامع

لیست لوازم یدکی خودرو برای همه کسانی که خودرو دارند با کسب و کارشان مربوط به صنعت خودرو است از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

همه میدانیم که هر خودرو دارای سیستم فنی مخصوصی می باشد که این سیستم با پیچیدگی‌ هایی همراه است. به این صورت که  هر قطعه می‌تواند با همکاری قطعات دیگر، خودروی شما را به حرکت درآورد.

 به همین جهت می‌توان گفت که لوازم یدکی نقش بسیار مهمی در سیستم خودروی شما دارد و قطعات با کیفیت می‌تواند باعث طول عمر خودروی شما شود. امّا مهم‌ ترین نکته ‌ای که وجود دارد این است که در صورت خرابی این قطعات نیاز است که آن ها را تعمیر و تعویض کنید.

همانطور که میدانید هر خودرو از قطعات کوچک و بزرگی تشکیل شده است که سلامت و کارکرد هر یک از این قطعات، در کارکرد دیگر قطعات لوازم یدکی خودرو تأثیر مثبت می‌گذارد. حال در این مقاله قصد داریم که به بررسی و معرفی پرکاربردترین لوازم یدکی ماشین بپردازیم، پس با ما همراه شوید.

مهم ترین لوازم یدکی خودروهای سواری - گل تایر

لیست لوازم یدکی خودرو؛ پرکاربردترین لوازم یدکی ماشین ‌های سواری

در بین پرکاربردترین لوازم یدکی ماشین برخی از قطعات بسیار مهم‌ تر و کاربردی تر از دیگر قطعات ماشین می ‌باشد که به بررسی این اجزاء می‌ پردازیم.

استارت ماشین

بیشتر بخوانید: بهترین لاستیک ایرانی

استارت خودرو از مهم‌ ترین و پرکاربردترین لوازم یدکی ماشین می‌باشد که الکتریسیته را از باتری گرفته و آن را به نیروی مکانیکی لازم برای به کار انداختن موتور تبدیل می‌کند.

به همین دلیل می‌توان گفت که استارت خودرو از مهم‌ ترین بخش‌های خودرو محسوب می‌شود که اگر هرگونه ایرادی برای این بخش خودرو به وجود آید باعث از کار افتادن ماشین می‌شود.

در صورت وجود هرگونه خرابی در این قسمت ماشین، راهی جزء تعویض نیست و برای ایمنی جان خود و سرنشینان توصیه می شود هرچه سریعتر جهت تعویض استارت خودرو اقدام کنید.

استارت ماشین - گل تایر

موتور خودرو

به این قسمت خودرو، قلب تپنده‌ خودرو گفته می‌ شود. موتور خودرو با احتراق سوخت در سیلندرهای خود برای به حرکت درآوردن خودرو نیروی لازم را به وجود می ‌آورد. بد نیست بدانید که با بروز هرگونه خرابی در این قسمت خودرو باید انتظار هرگونه پیامد ناخوشایند را برای خودروی خود داشته باشید.

چرا که علاوه بر افزایش سوخت، ممکن است باعث انفجار خودروی شما نیز شود. همچنین موتور خودرو گران ‌ترین بخش خودرو نیز محسوب می‌شود. پس در نتیجه نیاز به مراقبت و توجه کافی دارد.

موتور ماشین - گل تایر

وایر شمع

 وایر شمع به علت به حرکت درآوردن خودرو در لیست مهم ترین لوازم یدکی خودرو قرار می‌گیرد.  چرا که شمع خودرو ابتدا جرقه‌ ی لازم برای احتراق ترکیب سوخت و هوا را در سیلندر موتور فراهم می‌کند. امّا وایر شمع برق لازم را از کوئل به شمع می ‌رساند.

شمع و وایر به هم متصل می‌باشند و خرابی آن‌ها سیستم احتراق را از کار می‌اندازد. از آنجایی که یکی از پرکاربردترین لوازم یدکی ماشین، شمع می‌باشد، پس نیاز است که در هنگام خرید این قطعه دقت لازم را داشته باشید.

وایر شمع ماشین - گل تایر

لنت و دیسک ترمز

حتماً شما هم می‌دانید که هر خودرو که در خیابان حرکت می‌کند، بدون ترمز به یک وسیله‌ کشنده و مرگبار تبدیل می‌شود. در رابطه با این قطعه‌ ی حیاتی خودرو فقط همین را بدانید که این قطعه در پیشگیری از سوانح و تصادف بسیار حیاتی است.

ترمز گرفتن نیاز به اصطکاک مابین لنت و دیسک دارد. لنت خودرو یکی از مصرفی ترین و پرکاربردترین لوازم یدکی ماشین می‌باشد که بصورت دوره‌ای باید تعویض گردد. چرا که در صورت خرابی به دیسک ترمز لطمه زده و در نتیجه قدرت ترمز گیری را کاهش می‌دهد.

لنت و دیسک ترمز - گل تایر

پروانه فن

در کنار ترموستات و رادیاتور، پروانه فن جزو سیستم خنک ‌کننده‌ ماشین محسوب می‌شوند که حرارت موتور را تنظیم می‌کنند. در صورتی که دمای موتور به وسیله‌ی سیستم خنک ‌کننده کاهش پیدا بکند، به علت حرارت بالا این قطعات آسیب پیدا می‌کنند. پس هنگامی که این قطعات دچار خرابی شدند نیاز است که خیلی سریع تعویض شوند.

پروانه فن ماشین - گل تایر

قطعات یدکی بدنه

بدنه خودرو دارای قطعات متعددی می ‌باشد که در صورت هرگونه خرابی باید نمونه یدکی را جایگزین قطعه‌ی آسیب دیده نمایید. این قطعات شامل سپر ماشین، جلو پنجره، درب ماشین و گلگیر های خودرو می‌باشد.

قطعات بدنه ماشین - گل تایر

پرکاربردترین لوازم یدکی ماشین سنگین

بیشتر بخوانید: نکات لوازم یدکی خودرو + ۱۰ نکته مهم

لوازم یدکی ماشین‌ سنگین بسیار مهم و تأثیر زیادی بر بهبودی و عملکرد خودروی شما دارند. ماشین‌های سنگین هم مانند هر خودروی دیگری بعد از مدتی دچار خرابی می‌شوند و نیاز است که شما لوازم یدکی خود را تعمیر کنید. امّا پیشنهاد ما به شما این است که از همان ابتدا از لوازم یدکی با کیفیت استفاده نموده تا بدین ‌وسیله طول عمر این قطعات را تضمین کنید. از پرکاربردترین لوازم یدکی ماشین سنگین می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

دیسک ترمز

یکی از مهم‌ ترین لوازم یدکی ماشین‌ سنگین، دیسک ترمز است. این بخش از خودرو در میان چرخ و لنت قرار می گیرد. هنگامی که راننده پا بر روی پدال ترمز می‌گذارد، بر روی این دیسک لنت اصطکاک ایجاد می‌کند. بد نیست بدانید این اصطکاک موجب کاهش سرعت و توقف کامل ماشین سنگین می‌شود. این قطعه هم جزو پرمصرف ترین لوازم یدکی ماشین‌ سنگین محسوب می‌ شود.

دیسک ترمز ماشین سنگین - گل تایر

توربو شارژ ماشین سنگین

توربو شارژ یکی از مهمترین لوازم یدکی ماشین سنگین است. این قطعه می‌تواند هوای زیادی را وارد محفظه‌ ی سیلندر نماید. پس در نتیجه باعث بهبود افزایش قدرت موتور و بهبود عملکرد آن می‌شود. از وظایف توربوشارژ می‌ توان به افزایش عملکرد موتور، کاهش وزن موتور، افزایش بازدهی، بهینه سازی مصرف سوخت و راندمان خودرو اشاره نمود.

همچنین این قطعه با دمیدن هوا و ایجاد فشار کافی موجب ارسال هوای بیش‌ تر به محفظه ‌سیلندر می‌ شود. این عمل باعث افزایش میزان اکسیژن موجود در محفظه می ‌شود.

امّا نکته‌ بسیار مهمی که در رابطه با توربوشارژ باید بدانید این است که ماشین ‌های سنگینی که دارای توربوشارژ هستند در مقایسه با خودرو هایی که این قطعه را در سیستم خود ندارند، دارای عملکرد بهتری هستند و مصرف سوخت کمتری دارند.

توربو شارژر ماشین سنگین - گل تایر

گیربکس ماشین سنگین

از پرکاربردترین لوازم یدکی ماشین‌ سنگین ، گیربکس است که جزو قطعات مهم در سیستم حرکتی ماشین به شمار می‌آید. از وظایف گیربکس می‌توان به انتقال نیروی تولید شده به چرخ اشاره کرد. امّا با توجه به خرابی گیربکس نیاز است که سریع اقدام به تعمیر آن نمود.

گیربکس ماشین سنگین - گل تایر

اینتر کولر

وظیفه‌ اینترکولر در سیستم ماشین سنگین، خنک سازی هوای ورودی می‌باشد. وجود این قطعه باعث بهبود عملکرد موتور ماشین می‌باشد و شاید به همین دلیل از مهم‌ ترین لوازم یدکی ماشین سنگین مخصوصاً در فصل تابستان محسوب شود.

اینتر کولر ماشین سنگین - گل تایر

فیلترهای ماشین سنگین

از وظایف فیلترها می‌توان به اجازه ندادن خرابی به دیگر قطعات ماشین اشاره کرد. به همین دلیل نقش فیلترها بیشتر به عنوان سپر خودرو می‌ باشد. از انواع دیگر فیلترها می‌توان به فیلتر هواکش، فیلتر روغن ترمز، فیلتر رسوب گیر اشاره نمود. نیاز است که راننده‌ ی ماشین‌های سنگین هر 6 ماه یک بار فیلترها را بررسی کند.

فیلترهای ماشین سنگین - گل تایر

جک و آچار

هر راننده ‌ای نیاز است که یک جعبه مخصوص آچارهای مخصوص ماشین سنگین خود داشته باشد. چرا که در مواقعی که ماشین سنگین دچار خرابی شود، در صورت نبود جک و آچار ممکن است رانندگان دچار مشکلات فراوانی شوند.

آچار و جک ماشین سنگین - گل تایر

روغن ‌ها و روان کارها

این قطعه دارای انواع مختلفی است که می‌توان به روغن موتور، ضدیخ، سیستم هیدرولیک، گیربکس، اکسل  و مکمل‌ ها اشاره نمود. به دلیل مهم بودن روغن‌ها و روان کارها، شرکت‌ های خدماتی ماشین‌های سنگین اقدام به تولید روغن‌ های با کیفیت می‌کنند.

روغن ها و روان کارهای ماشین سنگین - گل تایر

شمع ماشین سنگین

یکی دیگر از لوازم یدکی ماشین‌ سنگین، شمع است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که در صورت نبودن و خرابی این قطعه، ماشین‌ های سنگین نمی‌‌توانند حرکت کنند. به همین دلیل شمع جزو قطعات پرکاربرد و مهم در سیستم های ماشین ‌های سنگین محسوب می‌ شود.

توصیه‌ ما به دارندگان ماشین‌های سنگین این است که حتماً یک قطعه اضافه شمع ، همیشه به همراه خود داشته باشند. از بهترین نوع شمع‌ها، شمع پلاتینه است که از طول عمر بالایی برخوردار است.

شمع ماشین سنگین - گل تایر

کروز کنترل

این قطعه یک سیستم کنترل سرعت بر روی ماشین‌ های سنگین است که باعث ثابت نگه داشتن سرعت از طریق کلیدهای کنترلی می‌شود.

کروز کنترل ماشین سنگین - گل تایر

7 لوازم یدکی که هر خودرویی باید داشته باشد:

بیشتر بخوانید: جامع ترین راهنمای خرید لوازم یدکی خودرو

کسانی که رانندگی می‌کنند و دارای خودرو می‌باشند به خوبی می ‌دانند که در مسیر رانندگی مخصوصاً در جاده ممکن است که اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای پیش بیاید. برای این منظور نیاز است که هر خودرویی یک سری از لوازم یدکی مهم و ضروری را به همراه خود داشته باشد که در این مقاله، 7 لوازم یدکی مهم و ضروری را نام می‌بریم.

  1. سیستم ردیاب خودرو یا Gps
  2. جعبه کمک ‌های اولیه خودرو
  3. تسمه یدک کش / سیم بکسل خودرو
  4. روغن ترمز خودرو
  5. روغن هیدرولیک خودرو
  6. کابل اتصال باتری خودرو
  7. جعبه ابزار خودرو
جعبه ابزار ماشین - گل تایر

معرفی مرکز فروش لوازم یدکی اصل

در بازار ایران چندین مرکز فروش لوازم یدکی وجود دارد که در فضای مجازی به صورت گسترده‌ ای در حال فعالیت می‌باشند که قصد داریم شما را با 3 فروشگاه برتر لوازم یدکی آشنا سازیم.

1- فروشگاه توربو یدک

مزایای توربویدک

امکان بسته ‌بندی و فیلتر کالا در سایت

پاسخگویی آنلاین به سوالات خریداران

پاسخگویی و مشاوره توسط کارشناسان

تضمین اصالت کالا

2- فروشگاه یدک یار

مزایای یدک یار

وجود روش‌های مختلف وجه

ارسال کالا به سراسر کشور

امکان بازگشت کالا

داشتن اپلیکیشن برای موبایل و تبلت

3- فروشگاه ماشین نو

مزایای ماشین نو

امکان پرداخت در محل

امکان بازگشت کالا به مدت 7 روز

کسب نماد الکترونیکی دو ستاره از مرکز تجارت الکترونیکی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
Picture of تیم تولید محتوای گل تایر

تیم تولید محتوای گل تایر

گل تایر یک منبع محتوای ارزشمند برای رانندگان ، مالکان و علاقه مندان خودرو است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات گل تایر