جامع ترین راهنمای خرید لوازم یدکی خودرو

اصل مطلب این مقاله

لوازم یدکی خودرو نقش حیاتی در نگهداری و ایمنی خودروها دارند، بنابراین خرید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب بسیار مهم است. افزایش تعداد لوازم یدکی تقلبی در بازار، تشخیص لوازم یدکی اصل را دشوار کرده و به یک دغدغه برای رانندگان تبدیل شده است. 

برای خرید لوازم یدکی اورجینال و باکیفیت، باید به شاخصه‌های مهمی مانند: سازگاری با استانداردها، پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش، قابلیت تعمیر و تعویض، ظاهر و طراحی، سهولت نصب، ایمنی، سازگاری محیطی، عملکرد بهینه، تضمین و گارانتی، قیمت مناسب، تحمل فشارها و کارایی توجه کرد. همچنین لوازم یدکی باید متناسب با نوع و مدل خودرو باشد و از برندهای معتبر تهیه شود. شناخت مشخصات فنی خودرو و برندهای معتبر، احتمال خرید قطعات بی‌کیفیت را کاهش می‌دهد و باعث بهبود عملکرد خودرو می‌شود.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

در ادامه خواهید خواند

ادامه مطلب و توضیحات جامع

راهنمای خرید لوازم یدکی خودرو برای همه دارندگان ماشین یک نیاز ضروری است. از آنجایی که لوازم یدکی خودرو نقش بسیار اساسی و مهم در نگهداری و ایمنی خودروی شما دارد، بهتر است برای خرید لوازم یدکی، محصولات با کیفیت و قیمت مناسب را خریداری کنید.

امروزه نیز با افزایش لوازم یدکی تقلّبی در بازار، تشخیص لوازم یدکی اصل بسیار دشوار شده است . چرا که خرید یک لوازم یدکی اصل و با کیفیت به یک دغدغه مهم برای رانندگان تبدیل شده است. اگر شما قصد دارید تا با جامع ترین راهنمای خرید لوازم یدکی آشنا شوید، پس در ادامه‌ ی مطالب همراه ما باشید.

راهنمای خرید لوازم یدکی خودرو - گل تایر

چرا در خرید لوازم یدکی خودرو باید دقت کنیم؟

بیشتر بخوانید: بهترین لاستیک ایرانی

زمانی که پای خرید لوازم یدکی خودرو به میان می‌آید اولین سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که آیا این قطعه اصل است یا خیر؟ توجه داشته باشید که ممکن است این قطعات متناسب با خودروی شما تولید شده باشد امّا در نهایت، کیفیت پایینی نیز داشته باشد. بد نیست بدانید که این موضوع هم برای لوازم یدکی خارجی و هم برای لوازم یدکی ایرانی ممکن است پیش بیاید.

همچنین در ایران نیز امکان دارد هر فردی قطعه‌ای را تولید کند که به هیچ عنوان کیفیت بالایی نداشته باشد و برای همین استفاده از آن عواقب جبران ناپذیری برای شما داشته باشد. این موضوع برای قطعات یدکی چینی نیز صدق می‌کند. همانطور که در بازار لوازم یدکی خودرو مشاهده می‌کنید، قطعات غیر اصل زیادی وجود دارد که ما باید حتماً در زمان خرید آن دقّت بالایی به کیفیت آنها داشته باشیم و نمونه‌های اصلی و غیر اصلی را از یکدیگر جدا کنیم.

قبل از خرید لوازم یدکی خودرو چکار باید بکنیم؟

حتماً از خودتان می‌پرسید که لوازم یدکی خودرو را چگونه می‌ توان انتخاب نمود؟ جالب است بدانید که در چند سال گذشته، تجربه و اعتماد دو رکن اساسی و بسیار مهم در ایران محسوب می ‌شد. مشتری با توجه به شناختی که از جنس مورد نظر داشت، اقدام به خرید قطعه‌ی مورد نظر می ‌کرد.

 امّا متأسفانه با افزایش برندهای گوناگون در بازار، قطعات یدکی نا معتبر و بی کیفیت نیز در بازار زیاد شده است. همه‌ ی این مسائل باعث شده است که انتخاب لوازم یدکی با کیفیت کار بسیار دشواری شود. برخی از افراد سعی می ‌کنند که قطعه‌ ی مورد نظر را از نمایندگی ها خرید کنند.

راهنمای خرید لوازم یدکی خودرو - گل تایر

امّا این مسأله ممکن است هزینه‌ ی خرید و استفاده از این قطعات را چندین برابر کند. به همین جهت اولین نکته ‌ای که نیاز است به آن توجه کنید این است که خودروی خود را به طور کامل و دقیق بررسی کنید.

به طور مثال توجه کنید که خودروی شما از چه نوع روغنی استفاده می ‌کند، این خودرو چه نوع فیلتر هوایی باید داشته باشد و در آخر، سایر قطعات آن به چه شکل است. بد نیست بدانید که در انتخاب و خرید لوازم یدکی خودرو، دنده‌ای یا اتوماتیک بودن گیربکس نیز اهمیت ویژه‌ ای دارد.

 به این منظور شما می ‌توانید با مطالعه‌ ی دفترچه راهنمای خودروی خود از این موضوعات، اطلاعات بیش‌ تری کسب کنید. امّا نکته ‌ی بسیار مهمی که قبل از خرید لوازم یدکی خودرو باید انجام داد این است که به اصالت قطعه باید توجه ویژه ‌ای داشته باشید. در واقع می‌توان چنین گفت که باید مطمئن شوید که آیا لوازم یدکی خریداری شده اصالت خوبی دارد یا خیر؟

 خوشبختانه شرکت‌های تولیدکننده راه‌های نسبتاً خوبی برای شناسایی لوازم یدکی اصل پیشنهاد داده‌اند که یکی از این روش‌ها، توجه به هولوگرام مخصوص شرکت تولید کننده است که روش بسیار خوبی برای شناسایی لوازم یدکی اصل می ‌باشد.

راهنمای خرید لوازم یدکی خودرو ، نکات مهم

جامع ترین راهنمای خرید لوازم یدکی خودرو - گل تایر

مهم ‌ترین شاخصه ‌های یک لوازم یدکی با کیفیت

بیشتر بخوانید: نکات لوازم یدکی خودرو + ۱۰ نکته مهم

شاخصه ‌های یک لوازم یدکی باکیفیت ممکن است بسته به نوع قطعه و کاربرد آن متفاوت باشد. با این وجود از مهم‌ ترین شاخصه ‌های لوازم یدکی با کیفیت می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

سازگاری با استانداردها و مقررات

 قطعه مورد نظر باید با استانداردها و مقررات صنعتی سازگاری داشته باشد که شامل کیفیت، استانداردهای ایمنی، محیط زیست و … می‌باشد.

پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش

یک لوازم یدکی با کیفیت باید همراه با پشتیبانی قوی و خدمات پس از فروش باشد. چرا که این موضوع به کاربران اعتماد و اطمینان بیشتری می‌دهد.

قابلیت تعمیر و قابلیت جایگزینی

قطعه مورد نظر شما در صورت نیاز به تعمیر و یا جایگزینی باید به آسانی تعمیر و تعویض شود. چرا که وجود قطعات یدکی قابل دسترسی و مدیریت ساده در این زمینه بسیار مهم و اساسی است.

ظاهر و طراحی

جالب است بدانید که در برخی از موارد ظاهر لوازم یدکی نیز بسیار مهم است. طراحی زیبا، استحکام ساختاری و توجه به جزئیات، استفاده پذیری بالا نقش بسیار مهمی در انتخاب قطعه ‌ی شما دارد.

راهنما خرید لوازم یدکی خودرو - گل تایر

سهولت نصب و استفاده

 قطعات یدکی نیاز است که با سهولت نصب و تنظیم همراه باشند. به همین جهت وجود دستورالعمل ها و راهنمایی ‌های واضح می ‌تواند به خریدار کمک فراوانی کند.

ایمنی

یک لوازم یدکی باکیفیت باید استانداردهای ایمنی را رعایت کند تا بتواند از خطرات مرتبط جلوگیری کند. به طور مثال در قطعات ترمز،  قابلیت توقف به موقع و عملکرد درست در هنگام شرایط بحرانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سازگاری محیطی

 قطعه‌ مورد نظر باید قابلیت سازگاری با محیط اطراف را داشته باشد. به طور مثال لوازم یدکی باکیفیت با محیط زیست سازگار است و از جنبه‌هایی مانند حفاظت از محیط زیست، کاهش آلاینده ها و تأثیر مخرب کمتر بر محیط زندگی برخوردار است.

عملکرد بهینه

 یک قطعه با کیفیت باید به طور مؤثر و بهینه عمل کند تا بتواند عملکرد سیستم را بهبود ببخشد. علاوه بر این مصرف انرژی کم، کارایی بالا و افزایش عملکرد محصول نیز می‌تواند به ویژگی‌ های یک قطعه خوب اضافه کند.

تضمین و گارانتی

از دیگر شاخصه ‌های یک لوازم یدکی با کیفیت می‌ توان به تضمین و گارانتی اشاره کرد. این به معنای اعتماد سازنده به کیفیت و عملکرد قطعه است و در صورت بروز هرگونه مشکل در طول دوره‌ ی گارانتی، تعمیر یا جایگزینی آن انجام می‌شود.

قیمت مناسب

 قطعه مورد نظر باید با توجه به کیفیت عملکرد خود، قیمت منصفانه ای نیز داشته باشد و ارزش خرید نیز داشته باشد.

قابلیت تحمل و شکست پذیری

از دیگر شاخصه‌های لوازم یدکی با کیفیت می‌ توان به تحمل فشارها، اثرات حرارتی، لرزش ها و سایر شرایط سخت اشاره نمود. همچنین در صورت بروز خرابی، قابلیت تعمیر و یا جایگزینی را داشته باشد.

راهنمای خرید لوازم جانبی ماشین - گل تایر

کارایی

 نیاز است که قطعات یدکی به بهترین شکل ممکن کار کند و از نظر عملکرد مورد تأیید باشد.

عمر مفید

قطعه مورد نظر باید دارای عمر مفید و طولانی باشد و تحت هر شرایطی قابل اطمینان باشد. بد نیست بدانید که عمر مفید قطعه می‌تواند تأثیر مستقیمی بر عمر و عملکرد سیستم داشته باشد.

دقت ساخت

یک لوازم یدکی با کیفیت باید با دقت بالا تولید شود تا بدین ‌وسیله بتواند به درستی در سیستم خودروی شما کار کند.

کیفیت ساخت

نیاز است که قطعه با استانداردهای مربوطه ساخته شود و از این نظر دارای کیفیت بالا باشد. به همین جهت مواد استفاده شده در تولید قطعه باید مقاوم، با دوام و تحت آزمون‌ های با کیفیت قرار بگیرد.

گارانتی لوازم یدکی خودرو

گارانتی لوازم یدکی خودرو در حقیقت یک سند محافظتی و تضمینی است که خیال خریدار قطعات یدکی را در برابر هزینه‌ های نامتعارف تعمیر و تعویض قطعات مکانیکی و یا الکتریکی بخش‌های مختلف خودرو مانند پمپ بنزین و یا رادیاتور آسوده میکند. همچنین در یک خودرو، گارانتی قطعات ممکن است شامل قطعات گیربکس و سیستم الکترونیکی شود.

 ولی در ضمانت نامه لوازم یدکی در صورت نقض گارانتی، ارائه ‌دهنده گارانتی می‌تواند از ارائه جایگزین یا تعمیر محصول و قطعه‌ مورد نظر امتناع کند. به همین جهت باید بدانید که گارانتی قطعات و لوازم یدکی ممکن است فقط بخش‌های خاصی را پوشش دهد و نیاز است در هنگام تعمیر لوازم یدکی این نکات را رعایت کنید.

لوازم یدکی ماشین راهنمای خرید - گل تایر

خرید لوازم یدکی اورجینال

بیشتر بخوانید: رینگ اسپرت چی بخریم؟

لوازم یدکی باید متناسب با نوع و مدل خودرو باشد و همین طور مخصوص کارخانه یا زیر مجموعه های همان کارخانه خودرو سازی باشند. چرا که بسیاری از زیر مجموعه ها، لوازم یدکی متفرقه و تقلبی تولید می کنند که معمولا استفاده از این لوازم یدکی ها باعث بهبود و عملکرد خودرو نمی شود بلکه در کارکرد دیگر قطعات نیز تاثیرات مخربی می گذارد.

لوازم یدکی های تقلبی معمولا از لوازم یدکی اصلی و اورجینال ارزان تر است اما کیفیت و کارایی بالایی ندارد و به همین دلیل به خودرو آسیب می رساند.

 به عنوان کسی که خریدار لوازم یدکی برای خرید خودروی خود هستید نیاز است که در مرحله ‌ی اول درباره‌ی‌ محصولات اطلاعات کسب کنید. به عنوان مثال اگر شما صاحب یک خودروی تیبا هستید، خوب است درباره‌ مشخصات فنی آن کمی مطالعه و پرس و جو کنید.

همچنین برندهای معروف سازنده‌ ی لوازم یدکی اورجینال را بشناسید. چرا که شناخت مشخصات فنی مدل خودرو به همراه شناخت برندهای قطعات یدکی، دید شما را هنگام خرید لوازم یدکی خودرو باز می ‌کند. به این ترتیب احتمال این که مورد سوءاستفاده بعضی از فروشندگان قطعات یدکی که قطعات یدکی بی کیفیت عرضه می ‌کنند، قرار بگیرید، تقریباً به صفر می‌ رسد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
Picture of تیم تولید محتوای گل تایر

تیم تولید محتوای گل تایر

گل تایر یک منبع محتوای ارزشمند برای رانندگان ، مالکان و علاقه مندان خودرو است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات گل تایر